Apakah Bersin?

Apakah Bersin?

Bersin adalah mekanisme semula jadi badan. Ia juga dikenali sebagai hal Bersin - cara badan anda menghapuskan kerengsaan dari hidung anda. Apabila zarah asing atau perangsang luaran yang mencukupi melalui bulu hidung untuk mencapai mukosa hidung, bersin berlaku.

Apabila bulu kecil di dalam hidung anda mendapat menggelitik, mesej yang dihantar ke bahagian khas otak anda dipanggil pusat bersin itu. Pusat bersin kemudian menghantar penggera untuk pelbagai otot-otot badan yang perlu bekerjasama untuk mewujudkan proses yang menakjubkan rumit yang kita panggil bersin itu. Pelbagai otot yang terlibat adalah otot abdomen, diafragma, otot dada, otot pita suara seperti juga bahagian belakang tekak anda. Adakah anda tahu bahawa otot kelopak mata juga bertindak balas terhadap rangsangan. Lain kali anda bersin, sila perhatikan tutup mata anda.

Walaupun secara umumnya tidak berbahaya pada individu yang sihat, bersin penyakit merebak melalui titisan aerosol berjangkit, 40000 titisan itu boleh berujung ke dalam bersin. Bersin A boleh menghantar zarah kecil berlumba-lumba keluar dari hidung anda pada 100 batu sejam. Bukankah ia menakjubkan.

Onomatopoeias Bahasa Inggeris yang biasa untuk bunyi bersin adalah Achoo, atchoo, achew dan atishoo, dengan suku kata pertama yang sepadan dengan pengambilan tiba-tiba udara, dan yang terakhir kepada bunyi bersin itu.

Beberapa petikan terkenal pada bersin adalah:

Dapat bersin tanpa membunyikan tidak masuk akal. Ini bermakna tidak menyesakkan diri atau menyembur kawasan berhampiran anda - Oleh Merilyn Vos Savant

Adakah anda tahu bagaimana anda merasa tidak berdaya jika anda mempunyai cawan penuh kopi di tangan anda dan anda mula bersin? - Oleh Jean Kerr

Tidak ada komentar:

Posting Komentar