Pendekatan Cina untuk Kesihatan Penghadaman

Pendekatan Cina untuk Kesihatan Penghadaman

Perubatan Cina adalah berdasarkan konsep keseimbangan dan keharmonian antara "yin" dan "yang." Perubatan Cina mempunyai pendekatan yang berbeza untuk kesihatan penghadaman.

Dalam perubatan Cina, hati menyimpan darah, iaitu, ia mengawal jumlah darah dalam edaran. Oleh itu, kesihatan hati ini bergantung kepada kecukupan darah untuk khasiat.

Selain itu, limpa, berbeza dengan perubatan Barat, juga memainkan peranan yang penting dalam peredaran "qi" dan darah. "Qi" adalah tenaga kehidupan dalaman yang bergerak ke seluruh tubuh melalui meridian ke organ-organ dan bahagian tubuh yang berbeza, dan dengan itu memainkan peranan penting dalam membawa oksigen dan nutrien untuk makanan dan penyelenggaraan kesihatan penghadaman. Darah bertanggungjawab peredaran cecair badan dalam badan.

Kerana Sindrom Usus Mudah Rengsa (IBS) adalah merujuk kepada pergerakan dan pengangkutan makanan dan minuman di sistem pencernaan, limpa oleh itu mempunyai peranan yang penting dalam kesihatan penghadaman yang berkaitan dengan penghadaman dan gangguan pencernaan.

Di samping itu, limpa mencukupi menghasilkan limpa membina untuk menyuburkan otot dan daging, terutama di empat anggota badan, dan oleh itu sesuai untuk mobiliti dan pergerakan badan, yang memudahkan penghadaman.

Dalam perubatan Cina, pensiveness atau lebih pemikiran memberi kesan kepada kesihatan limpa, menyebabkan kehilangan selera makan, kembung perut selepas makan, dan senak secara umum.

Dalam perubatan Cina, "kelembapan" (dalaman dan luaran) boleh merosakkan limpa dan melemahkan fungsi-fungsinya. Sebagai contoh, makanan seperti gula dan produk tenusu, mewujudkan dalaman "kelembapan" dalam limpa.

Mengikut teori perubatan Cina, fungsi utama limpa dalam sistem penghadaman adalah untuk memisahkan tulen dari bahagian suci daripada makanan dan minuman. Secara khusus. dalam satu tangan, ia mengangkut bahagian yang tulen makanan dan minuman ke atas untuk kedua-dua paru-paru sebagai "qi" dan kepada hati sebagai darah; di sisi lain, ia juga mengangkut bahagian yang suci makanan dan minuman ke bawah untuk perut dan usus kecil untuk penghapusan untuk mengoptimumkan kesihatan penghadaman.

Apabila limpa dan perut sihat, limpa "qi" bergerak ke atas, manakala perut "qi" bergerak ke bawah dengan cara yang seimbang dan selaras. Perubatan Cina menekankan banyak mengenai kepentingan keseimbangan - baki "yin" dan "yang," yang merupakan asas perubatan Cina.

Walau bagaimanapun, jika terdapat ketidakseimbangan dalam gerakan ke atas, sendawa, sembelit, kembung epigastric, dan loya mungkin berlaku. Serentak dengan itu, ketidakseimbangan juga boleh menjejaskan pergerakan menurun, yang membawa kepada proses menggelembung perut dan cirit-birit.

Hati boleh memainkan tidak langsung tetapi, walau bagaimanapun, peranan penting dalam kesihatan penghadaman. Hati dipengaruhi oleh emosi kita. Dalam hidup, kita tidak boleh melakukan segala-galanya yang kita mahu lakukan dan apabila kita mahu lakukan. Melambatkan suapan adalah sama seperti tekanan emosi: apabila kita tidak boleh mempunyai apa yang kita mahu mempunyai, hati kami menjadi terlalu tertekan. Tanda jelas hati pincang adalah kemarahan atau keresahan.

Terlalu banyak pekerjaan dan diet yang tidak betul, terlalu banyak pemikiran atau membimbangkan, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi (kerja yang tidak aktif) boleh melemahkan limpa.

Menurut perubatan Cina, punca IBS adalah tidak harmoni antara hati dan limpa. Oleh itu, hati mengawal limpa kerana berfungsi dengan cekap "qi" mekanisme badan adalah bergantung kepada aliran bebas hati "qi." Oleh itu, jika hati menjadi tertekan, limpa itu terjejas; sebaliknya, jika limpa menjadi lemah, ia boleh menyebabkan hati untuk menjadi tertekan juga. Dalam erti kata lain, mereka adalah saling bergantung dari segi kesihatan pencernaan dan kesihatan secara keseluruhan. Kesimpulannya, adalah penting untuk mengoptimumkan kesihatan hati dan limpa untuk mengekalkan kesihatan sistem penghadaman.

Memasak adalah predigestion makanan di luar badan. Dalam perubatan Cina, majoriti semua makanan perlu dimasak. Ini adalah sebab mengapa anda tidak mencari bar salad di restoran Cina. Walaupun memasak boleh memusnahkan nutrien penting, memasak memudahkan penyerapan yang lain daripada nutrien. Makanan dan minuman beku menjejaskan kesihatan limpa, dan dengan itu menjejaskan kesihatan penghadaman.

Gula dan gula-gula secara langsung merosakkan limpa, kerana "kelembapan" adalah merosakkan limpa, dan gula adalah ejen kelembapan. Mereka membahayakan kepada kesihatan pencernaan.

Produk tepung, seperti roti, mi dan pasta, adalah kelembapan, kerana gandum (bertentangan dengan beras perang) adalah kelembapan secara semula jadi.

Semua minyak dan lemak juga kelembapan oleh alam semula jadi, dan dengan itu merosakkan limpa. Dengan cara yang sama, semua produk susu kelembapan. Mereka tidak memberi manfaat kepada kesihatan pencernaan.

Mengelakkan kelembapan makanan yang merosakkan limpa. Diet terbaik limpa adalah, diet hambar yang jelas bijirin bertapis, seperti beras perang dan kekacang, dan daging rendah lemak, dengan sayur-sayuran ringan dimasak. Kesihatan penghadaman yang baik adalah kesihatan keseluruhan optimum.

Copyright (c) 2009 Stephen Lau

Tidak ada komentar:

Posting Komentar